Do Państwa firmy na pewno od czasu do czasu wpływają dane osobowe pracowników czy kontrahentów. To co robi z nimi administrator nazywa się przetwarzaniem. Muszą Państwo wiedzieć, że w takich przypadkach ma zastosowanie odpowiednia ustawa – ustawa o ochronie danych osobowych. Jakich podmiotów dotyczy?
Podmioty, do których ustawa ma zastosowanie
Na podstawie art. numer 3 ustawy o ochronie danych osobowych, można wyróżnić dwie główne grupy podmiotów, do których ustawa ma zastosowanie. Są to:
1. Podmioty publiczne, a w tym::
- organy państwowe;
- organy samorządu terytorialnego;
- państwowe jednostki organizacyjne;
- komunalne jednostki organizacyjne.
2. Podmioty niepubliczne – sprywatyzowane, które mają siedzibę (albo miejsce zamieszkania) w Polsce lub za granicą, jeżeli przetwarzają dane osobowe przy wykorzystaniu środków technicznych znajdujących się w naszym kraju. Zaliczamy do nich:
- podmioty niepubliczne, które realizują zadania publiczne (prywatne szpitale,szkoły, czy przedszkola);
- osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, w przypadku kiedy przetwarzają dane osobowe w związku z działalnością zarobkową lub statutowych.
Podmioty, do których ustawa nie ma zastosowania
Od ustawy są jednak wyjątki. Art. 3a ustawy o ochronie danych osobowych wyklucza takie podmioty jak:
- osoby fizyczne, które przetwarzają dane wyłącznie w celach osobistych lub
- domowych;
- podmioty, które mają siedzibę poza Polską;
- podmioty, które prowadzą prasową działalność dziennikarską.